Aproximativ 340 de elevi salajeni, indrumati de 60 de cadre didactice, s-au inscris la Concursul judetean de consiliere scolara prin art-terapie Exprima-te liber!, ce va avea loc in zilele de 3 si 4 mai, fiind organizat de Centrul Judetean de Resurse si Asistenta Educationala (CJRAE) Salaj si Centrul Judetean de Asistenta Psihopedagogica Salaj, in colaborare cu Inspectoratul Scolar Judetean Salaj. Tematicile stabilite sunt dependenta de jocurile de noroc si influenta grupului de prieteni.
Directorul CJRAE Salaj, Melania Gardan, a declarat ieri, intr-o conferinta de presa, ca aceasta este prima editie a concursului organizat la nivelul judetului si ca are ca scop imbunatatirea calitatii vietii copiilor si adolescentilor din punct de vedere bio-psiho-social prin art-terapie. Am considerat oportun sa realizam un concurs in care mesajul este transmis din partea elevilor, avand posibilitatea sa se exprime liber, in functie de aptitudini, de abilitati, de interese si de personalitatea fiecaruia. Art-terapia este o metoda revolutionara de dezvoltare a abilitatilor de comunicare a unei persoane, de imbunatatire a stimei de sine si de reducere a nivelului de stres. Art-terapia foloseste arta ca mijloc de expresie pentru comunicarea gandurilor, atitudinilor, conflictelor si sentimentelor mai degraba decat judecarea produselor finale. Obiectivul art – terapiei este libera exprimare a celor care aleg aceasta metoda pentru a se cunoaste mai bine. Participantii sunt indemnati sa lucreze cu materiale, sa combine culori, sa modeleze, iar pentru acestea nu au nevoie decat de deschidere si de curiozitate, in timp ce aptitudinile artistice si experienta cad pe plan secundar, a declarat Melania Gardan.
Potrivit sursei citate, tehnicile utilizate in art-terapie sunt: desenul, pictura, modelajul cu plastilina sau lut, colajul cu elemente independente (plante sau elemente textile), miscarea, metafora, teatrul, fotografia, muzica si altele. Participantii au astfel posibilitatea de a se cunoaste prin intermediul produsului finit realizat. Ei pot observa ceea ce le place sau ceea ce nu le place la propria persoana, vad cum isi pot imbunatati propriul comportament si chiar isi propun sa actioneze pentru o mai buna performanta.
Competitia va stimula creativitatea elevilor prin prezentarea tematicilor concursului prin scenete de teatru (drama, umoristica etc.), prin film, meloterapie – compozitii muzicale cu versuri (participant sau grup de participanti), fotografie, desen, pictura sau colaje expuse pe panouri sau prin compozitie literara – poezii sau povesti.
Prin participarea la aceasta competitie se urmareste ca elevii: sa dezvolte un stil de gandire rational, pozitiv si adaptativ; sa diferentieze intre comportamente dezadaptative si adaptative; sa identifice alternative comportamentale sanogene; sa-si insuseasca tehnici de autocontrol comportamental; sa-si insuseasca tehnici de comunicare asertiva, exprimand creativ si liber propriile opinii, atitudini si emotii.
Jurizarea se va face in functie de respectarea tematicii concursului, de transmiterea clara, concisa si precisa a mesajului, precum si de continutul sau educational, in functie de originalitate si ingeniozitate, precum si de impactul asupra publicului. Pentru fiecare nivel de invatamant vor fi acordate premii substantiale in bani, dupa cum urmeaza: un premiu special al juriului Exprima-te liber!; un premiu pentru impactul psihologic; pentru cel mai educativ mesaj; pentru cel mai original mesaj. De asemenea, fiecare participant, atat elevi cat si cadre didactice coordonatoare, va fi recompensat pentru participarea la concurs.